انواع وام بانکی

دریافت وام فرزند‌آوری (1403) | شرایط و مدارک لازم

وام فرزندآوری

در خصوص دریافت وام فرزندآوری یکی از روش‌های پرکاربرد در ایران، درخواست وام از بانک‌ها و نهادهای مالی است. بانک‌ها و نهادهای مالی برای ارائه وام به مادران و پدران، شرایطی نظیر سن، درآمد، تعداد فرزندان و سابقه اعتباری را در نظر می‌گیرند.

برای ارائه درخواست وام، ابتدا باید به بانک یا نهاد مالی مربوطه مراجعه کرده و فرم درخواست وام را تکمیل نمایید. در این فرم، اطلاعاتی نظیر نام، نام خانوادگی، شماره تلفن، تاریخ تولد، شغل و درآمد ماهیانه شما درج می‌شود. همچنین، برخی بانک‌ها و نهادهای مالی ممکن است نیاز به ارائه مدارکی نظیر کارت ملی، شناسنامه، سند مالکیت، تصاویر از محل سکونت و تصاویر از کارت بانکی شما داشته باشند.

 

وام فرزندآوری

وام فرزندآوری به عنوان یکی از سیاست‌های دولت در حوزه حمایت از خانواده‌ها، به منظور کمک به خانواده‌هایی که به دلایل مختلف از جمله ناتوانی مالی، قادر به تامین نیازهای فرزندان خود نیستند، ارائه می‌شود. در این بستر، شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در وام فرزندآوری سال ۱۴۰۲ و نحوه دریافت وام، به صورت کامل بحث شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به سایت وزارت کار و امور اجتماعی و یا سامانه پیگیری وام‌های فرزندآوری در سایت بانک مرکزی ایران مراجعه نمایید.

 

وام فرزندآوری در سال 1403 مشخص شد + مبلغ میزان اقساط وشرایط دریافت

وام فرزندآوری ۱۴۰۳ در حال طی کردن مراحل اداری نهایی قرار دارد و به نظر می رسد طبق اعداد و ارقامی که در لایحه بودجه اعلام شده، مبلغ تسهیلات بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان بیشتر از سال گذشته به متقاضیان پرداخت خواهد شد.به گزارش فرارو، در این حالت، مقدار وام فرزندآوری ۱۴۰۳ نسبت به دوره قبلی رشد ۲۵ تا ۳۳ درصدی، افزایش یافته است. بااین حال، با توجه به نرخ تورم بالا، مبلغ وام به طور متناسب با آن افزایش نیافته است. همچنین، بانک مرکزی اعلام کرده که تقریباً ۳۵ درصد از متقاضیان در ۱۰ ماه ابتدایی امسال هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده اند.

وام فرزندآوری، با تمامی مشکلاتی که در مسیر پرداخت آن وجود دارد، در حقیقت یک نوع تسهیلات قرض الحسنه است. به جز کارمزد چهاردرصدی، سودی از متقاضیان دریافت نمی شود و متقاضیان می توانند شش ماه پس از دریافت وام، بازپرداخت اقساط را آغاز کنند. یک اتفاق مهم دیگر در ارتباط با وام فرزندآوری، تسهیل شرایط دریافت آن نسبت به دوره های قبلی است. در مقابل سال های گذشته، متقاضیان برای ثبت نام و دریافت تسهیلات نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند.

بیشتر درمورد وام فرزندآوری بدانیم

تا سال قبل، شرایط دریافت وام فرزندآوری برای متقاضیان تسهیلات این گونه بود که آنها باید در هنگام ثبت نام، کارت پایان خدمت خود را ارائه می کردند. اما از ابتدای سال، بحث حذف این شرط ارائه کارت پایان خدمت به عنوان یکی از موارد تسهیل کننده در پرداخت وام مطرح شد. بااین حال، وام فرزندآوری همچنان یک نوع تسهیلات قرض الحسنه است و با درنظرگرفتن شرایط و مقررات، پرداخت می شود.شرایط دریافت وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳ به همان صورتی است که در دوره های گذشته بوده است، به این صورت که هر فرزند تنها یک بار می تواند از این تسهیلات بهره مند شود. بااین حال، اگر در حین بازپرداخت اقساط وام، متقاضی صاحب فرزند دیگری می شود، می تواند برای دریافت تسهیلات برای فرزند جدیدش نیز اقدام کند و البته با مبلغ بیشتر. همچنین، در صورت تولد فرزندان دوقلو یا بیشتر، به ازای هر فرزند، یک وام تعلق می گیرد.

با توجه به اطلاعات ارائه شده، وام فرزندآوری ۱۴۰۳ شامل متقاضیانی است که تاریخ تولد فرزندشان بعد از ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ باشد. مبلغ وام در بازه ۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قرار دارد.در اولین ۱۰ ماه سال جاری، وام فرزندآوری به ۶۲۱,۱۲۴ نفر پرداخت شده است. اما بانک مرکزی اعلام کرده است که در همین مدت زمان، تعداد کل متقاضیان برای دریافت تسهیلات ۹۶۹,۷۱ نفر بوده است.بنابراین، تاکنون ۳۴۷,۹۴۷ نفر از متقاضیان وام فرزندآوری هنوز در صف دریافت وام هستند. این نسبتاً ۳۵ درصد از کل متقاضیان است.

به عنوان مثال، در بانک ملت، تاکنون ۱۲۱,۹۶۴ نفر وام فرزندآوری دریافت کرده اند، اما ۵۷,۶۹۹ نفر (که معادل ۳۰ درصد از کل متقاضیان است) هنوز منتظر دریافت وام هستند.

شرایط دریافت وام فرزندآوری

شرایط دریافت وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

  1. تاریخ تولد فرزند متقاضی باید بعد از تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ باشد.
  2. وام فرزندآوری اصولاً برای جمعیت هدفی طراحی شده است که نرخ باروری استان محل سکونت آنها کمتر از ۲. باشد.
  3. اگرچه آمار دقیقی از نرخ باروری استان های مختلف موجود نیست، اما بر اساس آمار غیررسمی در سال ۹۹، برخی استان ها مانند سیستان و بلوچستان نرخ باروری بالاتری از ۲. داشته اند و ممکن است متقاضیان در این استان ها به وام فرزندآوری ۱۴۰۳ دسترسی نداشته باشند. البته باید توجه داشت که این ارقام برای کل کشور تقدیم شده اند و در برخی مناطق ممکن است محدودیت پایین تری وجود داشته باشد و متقاضیان بتوانند به تسهیلات دسترسی پیدا کنند.

وام فرزندآوری، به عنوان یکی از تسهیلات قرض الحسنه شبکه بانکی کشور، ارائه می شود. این وام بدون سود است و بازپرداخت اقساط فقط شامل کارمزد چهار درصد می شود. جزئیات بیشتر درباره این کارمزد و نحوه بازپرداخت در گزارش بعدی بررسی خواهد شد.

مبلغ وام فرزندآوری

در طبقه بندی لایحه بودجه توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشخص شده است که مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ درصدی ۲۵ تا ۳۳ درصدی افزایش خواهد یافت.

به طور مشخص، مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ برای هر فرزند به شرح زیر است:

– فرزند اول: ۴۰ میلیون تومان

– فرزند دوم: ۸۰ میلیون تومان

– فرزند سوم: ۱۲۰ میلیون تومان

– فرزند چهارم: ۱۵۰ میلیون تومان

– فرزند پنجم به بعد: ۲۰۰ میلیون تومان

بنابراین، مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ به ازای فرزندان اول، دوم، سوم و پنجم به بعد به ترتیب ۳۳ درصد و به ازای فرزند چهارم ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت. بااین حال، این ارقام تا حدی با نرخ فعلی تورم عمومی کشور ازهم پاشیده است. لازم به ذکر است که در طول هشت ماه گذشته، تورم به نرخ تقریبی ۴۰ درصدی افزایش یافته است و اکنون قرار است مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ نسبت به دوره قبلی بین ۲۵ تا ۳۳ درصد افزایش یابد.

باز پرداخت اقساط وام

بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری بر اساس مبلغ دریافتی و مدت زمان بازپرداخت تعیین می شود. در مثال هایی که آورده شده، نحوه بازپرداخت برای وام های مختلف توضیح داده شده است.

برای مثال، برای یک متقاضی که تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی را برای فرزند اول دریافت می کند و مدت بازپرداخت ۳۶ ماه است، بازپرداخت اقساط به مبلغ ماهیانه یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان خواهد بود.

وام فرزندآوری برای متقاضی که تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی را دریافت کرده و مدت بازپرداخت ۴۸ ماه است، ماهیانه یک میلیون و ۸۱۸ هزار تومان به عنوان قسط محاسبه می شود.

برای متقاضی که تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی را دریافت کرده و مدت بازپرداخت ۶۰ ماه است، مبلغ دو میلیون و ۱۸۱ هزار تومان به عنوان اقساط ماهیانه باید پرداخت شود.

وام فرزندآوری برای متقاضی که تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی را دریافت کرده و مدت بازپرداخت آن ۷۲ ماه است، ماهیانه دو میلیون و ۲۷۲ هزار تومان به عنوان اقساط تعیین شده است.

بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری برای فرزند پنجم به بعد، با مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و مدت زمان بازپرداخت ۸۴ ماه (هفت سال) محاسبه می شود. در این حالت، رقم اقساط ماهیانه به مبلغ دو میلیون و ۵۹۷ هزار تومان تعیین می شود.

همچنین، در حدفاصل بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری، ماه های ابتدایی هر سال به عنوان ماه های استثنایی محسوب می شوند. در این ماه ها، رقم بازپرداخت اقساط نسبت به ماه های عادی بیشتر است؛ لذا، در این ماه ها ممکن است رقم اقساط ماهیانه بیشتر از دو میلیون و ۵۹۷ هزار تومان باشد.

شرایط دریافت وام فرزندآوری 1403

اول از همه باید اشاره کنیم که با توجه به اطلاعیه اخیر منتشر شده توسط بانک مرکزی، شرط داشتن کارت پایان خدمت برای دریافت وام فرزندآوری لغو شده است. به عبارتی، این الزام برای دریافت وام دیگر لازم نیست و متقاضیان می‌توانند بدون ارائه این کارت نیز درخواست وام فرزندآوری خود را ثبت کنند؛ در ادامه در خصوص شرایط دریافت این وام توضیحات لازم داده می‌شود:

  1. دریافت وام فرزندآوری برای افرادی که شرایط لازم را دارند، برای فرزندانی که از تاریخ ۱ فروردین سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند و تا دو سال پس از تاریخ تولدشان، امکان‌پذیر است. برای ثبت نام در وام فرزند آوری، می‌توانید از سایت‌های مربوطه استفاده کنید.
  2. طبق تصمیمات گرفته شده توسط شورای پول و اعتبار، کارمزد دریافتی برای وام فرزندآوری حداکثر ۴ درصد در سال می‌باشد.
  3. برای دریافت وام فرزندآوری، نیازی به سپرده گذاری نخواهد بود.
  4. برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه فرزند، باید یک ضامن معتبر و سفته ارائه شود. سپس مبلغ وام به حساب شما واریز می‌شود.
  5. مطابق مقررات، بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزند پس از گذشت ۶ ماه از تاریخ دریافت وام آغاز می‌شود. به عبارتی، پس از ۶ ماه، شروع به بازپرداخت وام باید صورت گیرد.
  6. به علاوه، در صورتی که در حین بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آید، طبق ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزند به این کودک نیز تعلق می‌گیرد.

وام فرزندآوری

مدارک لازم برای دریافت وام فرزند‌آوری

در اینجا، مدارک مورد نیاز برای دریافت وام فرزندآوری را بررسی خواهیم کرد:

  • متقاضیان وام فرزندآوری برای دریافت این تسهیلات باید اسناد شناسایی خود را که شامل کارت ملی و شناسنامه، به همراه کپی این مدارک ارائه دهند.
  • برای دریافت وام فرزندآوری، اطلاعات شناسنامه نوزادی که متولد شده است نیز باید به شکل کامل و دقیق ارائه شود. به عبارتی، اطلاعاتی همچون نام کامل، تاریخ و محل تولد، کد ملی و شماره شناسنامه نوزاد باید در مدارک ارائه شده به منظور دریافت وام فرزندآوری درج شود.
  • برای دریافت وام فرزندآوری، ممکن است شرایط لازم برای ارائه یک فقره سفته معتبر نیز در نظر گرفته شود. به عبارتی، متقاضیان باید یک فقره سفته به عنوان ضامن ارائه دهند که در صورت‌عدم بازپرداخت وام، بانک یا مؤسسه مالی مربوطه مجاز به استفاده از آن به عنوان وثیقه است. لازم به ذکر است که شرایط و نحوه ارائه فقره سفته برای دریافت وام فرزندآوری با توجه به قوانین و مقررات مربوطه ممکن است متفاوت باشد.
  • کد پستی محل سکونت

مبلغ وام فرزندآوری 1402 چه قدر است؟

مقدار وام فرزند

به طور کلی، مبلغ وام در بانک‌ها و مؤسسات مالی، برای هر فرزند مختلف متفاوت است. همچنین، میزان وام تولد نوزاد برای فرزندان دوقلو ممکن است در بانک‌ها و مؤسسات مالی به صورت متفاوت محاسبه شود.

همچنین، برای خانواده‌هایی که دارای سه فرزند یا بیشتر هستند، تسهیلات دیگری همچون وام قرض الحسنه خرید، ساخت و یا وام ودیعه مسکن نیز در نظر گرفته شده است. در ادامه، شما را با میزان مبلغ وام تولد نوزاد​ ۱۴۰۲، آشنا می‌کنیم.

  1. میزان وام فرزندآوری در نظر گرفته شده برای فرزند اول برابر با 30 میلیون تومان است.
  2. میزان وام فرزندآوری در نظر گرفته شده برای فرزند دوم برابر با 60 میلیون تومان است.
  3. میزان وام فرزندآوری در نظر گرفته شده برای فرزند سوم برابر با 90 میلیون تومان است.
  4. میزان وام فرزندآوری در نظر گرفته شده برای فرزند چهارم برابر با 120 میلیون تومان است.
  5. میزان وام فرزندآوری در نظر گرفته شده برای فرزند پنجم برابر با 150 میلیون تومان است.

برای دریافت وام فرزندآوری به کجا مراجعه کنم؟

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با هدف تسهیل و تسریع روند اخذ وام نوزادان ۱۴۰۲، سعی در ایجاد بستری مجازی برای این منظور دارد. با توجه به شرایط متقاضیان، سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند با آدرس اینترنتی ve.cbi.ir، به منظور ثبت نام آسان و راحت متقاضیان، برای دریافت وام فرزندآوری، راه اندازی شده است.

وام فرزندآوری

با استفاده از این سامانه، متقاضیان می‌توانند به راحتی اطلاعات خود را درج کرده و درخواست خود را برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه فرزندان ارسال نمایند. این اقدام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به منظور تسهیل فرآیند دریافت وام نوزادان و ایجاد راهکارهای مناسب برای متقاضیان، یکی از اقدامات مهم و موثر در راستای حمایت از خانواده‌های ایرانی است.

جمع بندی:

در نتیجه، بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری بر اساس مبلغ دریافتی و مدت زمان بازپرداخت تعیین می شود. برای هر مبلغ و مدت زمان مشخص شده، رقم اقساط ماهیانه محاسبه می شود. در مثالی که ارائه شده، رقم اقساط ماهیانه برای وام های با مدت های مختلف آورده شده است. همچنین، در حد فصل بازپرداخت اقساط، ماه های استثنایی وجود دارد که رقم بازپرداخت اقساط در آنها ممکن است بیشتر باشد.

با توجه به شرایط مختلفی که در مورد دریافت وام فرزندآوری و وام تولد نوزاد در بانک‌ها و مؤسسات مالی وجود دارد، میزان وام و شرایط دریافت آن بسته به عواملی مانند درآمد، شرایط تحصیلی و شغلی متقاضی و تعداد فرزندان متقاضی، متفاوت است. همچنین، برای خانواده‌هایی که دارای سه فرزند یا بیشتر هستند، تسهیلات دیگری همچون وام قرض الحسنه خرید، ساخت و یا وام ودیعه مسکن نیز در نظر گرفته شده است.

وام فرزندآوری

به همین دلیل، برای دریافت وام فرزندآوری و وام تولد نوزاد، باید شرایط و مقررات مربوط به هر بانک و مؤسسه مالی را به دقت بررسی و رعایت کرد. لازم به ذکر است که ممکن است تسهیلات و شرایط دریافت وام در بانک‌ها و مؤسسات مالی مختلف متفاوت باشد، بنابراین بهتر است قبل از اقدام به درخواست وام، مطالعه و تحقیقات لازم را انجام داده و با شرایط فعلی آن‌ها آشنا شوید.

2 دیدگاه در “دریافت وام فرزند‌آوری (1403) | شرایط و مدارک لازم

  1. امیر گفت:

    وام فرزندآوری برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی چگونه است

  2. محسن گفت:

    همش دروغه جدیدا تغییر کرده رفتم بانک میگه اول باید مدارک بارگذاری کنی تو سایت بعد میره تهران اگه اونجا تایید کردن تاییدیه میاری بانک و ما وام رو به حسابت واریز میکنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *