انواع وام بانکی

آشنایی کامل با وام های دانشجویی

هر سال صندوق رفاه دانشجویی به تمامی دانشجویان و مخصوصا دانشجویان بی بضاعت مبالغی وام دانشجویی عطا می کند. افرادی که به این وام نیاز دارند می توانند در نیمسال اول و دوم نسبت به ثبت نام آن اقدام کنند. این یک برنامه بسیار خوبی است که وزرات علوم برای دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی در دانشگاه های مختلف تدارک دیده است. برای آشنایی بیشتر با وام های دانشجویی خواندن این مقاله مفید را از دست ندهید؛ پس تا پایان مطالب ما را همراهی کنید.

وام های دانشجویی

این وام ها از جمله تسهیلات مهمی است که وزارت علوم برای دانشجویان در نظر گرفته است. این وام می تواند اعم از تحصیلی، ازدواج، مسکن، شهریه، زیارت و … باشد. این وام دارای انواع گوناگونی است که هر شخصی می تواند بنابر نیاز خود آن را دریافت کند. پرداخت وام دانشجویی بیشتر به افرادی تعلق می گیرد که جزو افراد کم درآمد قرار می گیرند و قشر ضعیف جامعه محسوب می شوند. بعد از پرداخت وام به این دسته از دانشجویان، سایر افراد در اولویت های بعدی قرار دارند و می توانند نسبت به دریافت و ثبت نام وام اقدام کنند.

دریافت وام دانشجویی

دریافت وام دانشجویی

پس از اینکه زمان تحصیل دانشجویان به اتمام رسید موظف هستند که مبالغ دریافت شده را به صندوق رفاه برگردانند تا سایر افراد نیز بتوانند از آن بهره ببرند. باید به این نکته اشاره کنیم که میزان مبلغ وام های دریافتی بر اساس مقاطع تحصیلی و نوع وام متفاوت بوده و هر یک از افراد مبالغ مختلفی را دریافت می کنند.

انواع مختلف وام های دانشجویی

وزارت علوم با تخصیص دادن مبالغی به دانشجویان با عنوان وام کمکی سعی دارد که نیازهای مالی افراد را تأمین کند. هر یک از دانشجویان می توانند با ورود به سایت Swf.ir درخواست وام دانشجویی کرده و درخواست خود را ثبت کنند. باید بگوییم صندوق رفاه دانشجویی عهده دار مدیریت وام های دانشجویی است. مبالغ وام های دانشجویی هر ساله از سوی سایت رفاه دانشجویی اعلام شده و به دست افراد می رسد.

تمامی دانشجویان مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند از این وام استفاده کنند. همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم مبالغ این وام ها کاملا متفاوت است و شخصی که در مقطع کاردانی تحصیل می کند در مقایسه با دانشجوی دکتری، وام کمتری را دریافت می کند. هر چقدر مقطع تحصیلی بالاتر باشد میزان مبالغ دریافتی بیشتر خواهد بود.

انواع مختلف وام برای دانشجویی می تواند دربرگیرنده موارد زیر باشد: ازدواج، دانشجوی متأهلی که فرزنددار شده است، بروز حوادث و بلایای طبیعی و ناگهانی، فوت همسر، فرزند یا پدر و مادر، دانشجویانی که عضو قهرمانان ورزشی هستند، دانشجویان نخبه و برتر کشوری، دانشجویانی که در مراسم ها و المپیادهای کشوری صاحب مقام هستند، خرید لوازم کمک آموزشی، دانشجویان بی بضاعت، دانشجویانی که بیماری سخت و خاصی دارند، دانشجویانی که در تصادفات دچار سانحه می شوند و … . بنابراین هر یک از این افراد می توانند نسبت به ثبت نام انواع وام های دانشجویی اقدام کنند و نیازهای خود را برآورده کنند.

گفتنی است که برای هر کدام از این  وام ها مبلغ معینی پرداخت می کنند و این وضعیت دانشجو است که میزان وام دریافتی را تعیین می کند. برای دریافت وام های دانشجویی شرایط خاصی لازم است که در ادامه مباحث به برخی از این موارد اشاره می شود.

برای دریافت وام دانشجویی چه شرایطی لازم است؟

دانشجویانی که قصد دارند وام مسکن خود را که دانشگاه در نظر گرفته است دریافت کنند باید حتما متأهل باشند؛ یعنی افراد مجرد نمی توانند این نوع وام را ثبت نام کنند. افراد متأهل برای تهیه مسکن، اجاره یا رهن می توانند از این وام استفاده کنند. دانشجویان متأهل در سال تحصیلی جدید می توانند این وام را درخواست داده که پرداخت آن از طریق بانک قرض الحسنه مهر ایران انجام می شود. دانشجویان برای دریافت این وام باید اجاره نامه ای که کد رهگیری داشته باشد را تحویل دهند تا موفق به اخذ مبلغ شوند.

وام شهریه به تمامی دانشجویانی که شهریه دانشگاه پرداخت می کنند تعلق می گیرد و در واقع، دانشجو مبلغی دریافت نمی کند بلکه این وام در قبال شهریه دانشگاه پرداخت می شود و خود دانشجو هیچ وجهی پرداخت نمی کند. دانشجویانی که از خدمات بانک قرض الحسنه مهر ایران استفاده کرده اند و به طور مجدد درخواست دارند که از آن استفاده کنند، باید دانشگاه مربوطه درخواست این دسته از افراد را به طور جداگانه به صندوق رفاه بفرستد تا بررسی های لازم را انجام دهند.

دانشجویانی که تازه وارد دانشگاه های آزاد، غیر دولتی، علمی کاربردی و … شده اند می توانند از وام شهریه بانک قرض الحسنه مهر ایران استفاده کنند که در این صورت باید سند تعهد جدید و مدارک و مستندات را به اداره رفاه تحویل دهند تا بتوانند از وام شهریه صندوق رفاه دانشجویی بهره ببرند.

لازم به ذکر است که صندوق رفاه دانشجویی وام هایی نظیر وام ضروری بلایا و حوادث طبیعی، تصادفات، بیماری های سخت و … برای دانشجویان تصویب کرده است که متقاضیان این وام ها می توانند بنابر شرایط خاص خود از آن ها استفاده کنند.

جهت مشاهده و اطلاع از قوانین وام های دیگ کلیک نمایید.

شرایط عمومی برای اخذ وام

دانشجویانی که برای دریافت این وام  اقدام می کنند باید یک سری شرایط عمومی داشته باشند تا بتوانند این وام را دریافت کنند. از جمله این شرایط عمومی می توان به اعتقاد به دین مبین اسلام، دارا بودن صلاحیت اخلاقی، عدم استفاده از بورسیه تحصیلی، سپردن سند تعهد با ضامن معتبر، نیاز به پول و … اشاره کرد. همه دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف این حق را دارند که از وام های دانشجویی بهره برده و نیازهای خود را برطرف سازند.

وام دانشجویی

وام دانشجویی

کلام پایانی

وام های دانشجویی را می توان یکی از تسهیلات مهمی به شمار آورد که وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویی برای تمامی دانشجویان تدارک دیده است. افرادی که بی بضاعت هستند همیشه در دریافت وام در اولویت قرار دارند و می توانند از این وام بهره ببرند. وام برای دانشجویی انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به وام ودیعه مسکن، وام های ضروری، ازدواج، حوادث و بلایای طبیعی، وام های شهریه، تولد فرزند و … اشاره کرد.

برای پرداخت هر یک از وام ها شرایط خاصی لازم است که پس از بررسی مبالغی به افراد تعلق می گیرد. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع وام های دانشجویی آشنا کنیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را دز اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *